oceny: 1, śr. ocena: 5
5

Ile kalorii ma pizza? Często słyszę i czytam to pytanie. W przypadku pizzy panuje bowiem wiele stereotypów podobnych do tych, przez które cierpią np. ziemniaki, czy kapusta. „Bo to ciężkie i tłuste jedzenie, a d… rośnie”.

Ja mam na to pytanie jedną, sprawdzoną odpowiedź:

To zależy

Biedne ziemniaki obrywają raz za razem i są ofiarą niesłusznych osądów. Czemu one winne, kiedy wiele osób nie wyobraża sobie innej wersji tego zdrowego warzywa, niż polanej roztopionym masłem, z dodatkiem przesmażonej cebuli i skwarków z boczku?

Podobnie jest z pizzą. Jej kaloryczność nie wynika z tego, że coś nazywa się „pizza” ;) Najważniejsze są dodatki, a także ilość ciasta użytego do upieczenia pizzy.

Cienkie ciasto to mniej kalorii

Jeżeli liczysz kalorie, to nie musisz odmawiać sobie pizzy, i spokojnie raz na tydzień lub dwa możesz przygotować domową pizzę, która nie będzie miała więcej kalorii niż zjadane na śniadanie pieczywo.

Podstawowa zasada to przygotowywanie cienkiego ciasta – będzie go mniej, ale zapewniam, że cienką pizzą też się najesz. Kiedy chcę przygotować lekkostrawną pizzę, do przygotowania placka o średnicy 30 cm (dla dwóch osób) wystarczy użyć 125 gram mąki i proporcjonalnie dobrać ilość pozostałych składników. Ciasto wyjdzie cienkie jak naleśnik.

Pizza pepperoni

Cienkie ciasto na pizzę to mniej kalorii

Pizza zawdzięcza większość kalorii dodatkom

Najwięcej kalorii kryje się zwykle w serze i mięsnych dodatkach. Dlatego jeżeli chcesz przygotować dietetyczną pizzę, wystarczy użyć mniejszej niż zwykle porcji sera. Pizza nic na tym nie straci, a wręcz więcej smaku i aromatu uwolnią inne składniki.

Najlepsze sposoby na ograniczenie liczby kalorii w pizzy:

  • Sos pomidorowy zrób ze świeżych pomidorów, lub z pomidorów z puszki i nie używaj do jego przygotowania żadnego tłuszczu. Jeżeli zwykle smażysz czosnek i cebulę, to po prostu uduś te dodatki w pomidorach.
  • Użyj mniej sera niż zwykle – już 50 g mozzarelli wystarczy na pizzę dla dwóch osób.
  • Zrezygnuj z mięsnych dodatków – zamiast salami czy kiełbasy, dodaj do pizzy sporo aromatycznych przypraw i ziół, a także dodatki w postaci papryki, pieczarek, świeżych pomidorów, cukinii, bakłażana, kukurydzy, oliwek, kaparów, szpinaku, krążków cebuli, szparagów, gruszek, orzechów i wielu innych
  • Nie korzystaj z gotowych sosów do pizzy, szczególnie czosnkowych na bazie majonezu – gotową pizzę wystarczy skropić odrobiną octu balsamicznego i dobrej oliwy z oliwek (TAK! dobrej jakości tłuszcz nieprzetworzony w wysokiej temperaturze to samo zdrowie!), tym prostym zabiegiem podkręcisz smak pizzy i wszystkich dodatków

Czy pizza tuczy?

To zależy :D Przede wszystkim nie jest to danie, które polecałbym komukolwiek jeść codziennie. Jak ze wszystkim, najważniejszy jest umiar. Nie jestem fanem zakazów i walczenia z samym sobą za wszelką cenę. Staram się po prostu, aby moja codzienna dieta była jak najbardziej urozmaicona.

Regularnie jadam pizzę, makarony, sałatki, owoce, ryby, warzywa strączkowe, dużo zielonych i świeżych warzyw, różne kasze, bardzo mało mięsa i produktów mięsnych typu wędliny, czy pasztety.

Pizzę preferuję tylko własnej roboty. Zawsze na cieniutkim cieście i z niedużą ilością dodatków. Zwykle również bez mięsa. Sery za to uwielbiam pod każdą postacią i tego dodatku nie potrafiłbym sobie odmówić, czego też nie czynię ;-)