Można powiedzieć, że kanapki to nasze narodowe danie ;) Przeciętny Polak nie wyobraża sobie śniadania czy kolacji bez solidnej porcji pieczywa, np. bułki z masłem, wędlinką, serem i plasterkiem pomidora. Kochamy takie domowe, bezpieczne pomysły.

Ja mam całkiem podobnie, z tym że od dawna staram się urozmaicać naszą domową kuchnię, a przede wszystkim wplatać w nią jak najwięcej zdrowych, ale też bardzo smacznych akcentów.

Kanapki na dobrym chlebie czy bułce są nie do zastąpienia, ale to co ląduje na pieczywie nie musi być nudne jak mielonka z ketchupem. Co więcej, nawet z samych warzyw można przygotować coś pysznego, czym nie pogardzi nawet wyznawca parówek ;-) Wystarczy kilka przypraw, zwykłe warzywa, gorący piekarnik i blender.

Efekt? Aromatyczna, wyrazista pasta kanapkowa z nutą pieczonych warzyw i rozgrzewających potraw. Pikantna dzięki odrobinie chilli i przyjemnie słodkawa dzięki pieczonej marchewce i pietruszce, świeża dzięki zielonej natce.

Pasta kanapkowa z pieczonych warzyw

Składniki pasty kanapkowej

  • 2 marchewki
  • 2 pietruszki (korzeń)
  • nieduży kawałek selera
  • 2 ząbki czosnku – nieobrane z łupinki
  • garść posiekanej natki pietruszki
  • oliwa z oliwek – 4-5 łyżek
  • przyprawy: 1/3 łyżeczki kurkumy, 1/3 łyżeczki cynamonu, szczypta kardamonu, szczypta ziaren kolendry, szczypta kminu rzymskiego, szczypta płatków chilli
  • sól i pieprz do smaku
  • 1 łyżka soku z limonki

Przygotowanie pasty

  1. Wszystkie warzywa poza czosnkiem umyj i obierz ze skóry, a następnie pokrój w kostkę, i wrzuć do miski.

  2. Następnie dodaj do miski wszystkie przyprawy, wymieszaj dokładnie i skrop oliwą oliwek (ok. 2 łyżki). Całość wymieszaj jeszcze raz i ułóż tak przyprawione warzywa na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Na blachę dodaj również lekko rozgniecione ząbki czosnku ze skórką.

    Ważne! Kawałki warzyw powinny utworzyć tylko jedną warstwę i być luźno rozłożone na blaszce – tylko wtedy ładnie się zgrillują i nie zrobi się z nich papka.

    Blachę z warzywami włóż do piekarnika nagrzanego do temperatury 200 st. C na ok. 20-30 minut.

  3. Kiedy warzywa zmiękną i zaczną się rumienić wyjmij je z piekarnika i odstaw do przestudzenia.

  4. Następnie całą zawartość blachy umieść w blenderze (czosnek wcześniej pozbaw skórki), dodaj posiekaną natkę pietruszki, sok z cytryny, ok. trzy łyżki oliwy z oliwek.

  5. Zblenduj wszystko do uzyskania gładkiej pasty. Jeżeli będzie zbyt gęsta lub sucha, dodaj oliwy z oliwek. W razie potrzeby możesz również doprawić pastę ulubionymi przyprawami.

Pasta kanapkowa z pieczonych warzyw