zajadam.pl

Dynia

Historia dyni sięga czasów starożytności, ponieważ znana była już grekom, którzy wykorzystywali dynię zalaną winem jako środek na zaparcia oraz rzymianom, którzy podawali na ucztach dynię smażoną w miodzie.

Ponadto w kulturze indiańskiej dynia była wykorzystywana do produkcji różnych przedmiotów jak misy, naczynia czy nawet rzeźby. Wierzono, że dynia powstała z ciał zmarłych bogów stąd tak silna obecność dyni w tej kulturze. Nawet podczas wyrobu biżuterii Indianie bazowali na wyglądzie dyni oraz jej kwiatów.

Europa o istnieniu dyni dowiedziała się jednak dopiero w XV wieku, kiedy Krzysztof Kolumb sprowadził warzywo na kontynent. W ciągu 100 lat dynię uprawiano w wielu krajach Europy. Dynia swoją sławę zawdzięcza wierzeniom, jakoby dodawała wigoru w łóżku. Była to tak atrakcyjna właściwość, że w niektórych regionach świata podczas nocy poślubnej mąż ubierał maskę z dyni i jadł jej pestki przed wyjątkową nocą. Dziś dynia jest symbolem Halloween i ma zastosowania w przemyśle kosmetycznym gdzie z jej pestek tworzy się różnorodne oleje przeznaczone do nawilżania i odżywiania skóry.

Wartości odżywcze dyni

W dyni możemy znaleźć wiele cennych minerałów i witamin takich jak: witamina A, B1, B2, B3, C, beta-karoten, wapń, potas, magnez, fosfor i żelazo, mangan, selen i cynk.

  • Dynię warto jeść zwłaszcza przy dolegliwościach zwązanych z układem krwionośnym, wśród których są miażdżyca i stwardnienie tętnic, ponieważ zawiera dużo fitosteroli i nienasyconych kwasów tłuszczowych, które zapobiegają odkładaniu się choleresterolu w tkankach. Ponadto jedzenie dyni pomaga w przypadku niewydolności serca, nerek lub wątroby. Jest również moczopędna i odkwaszająca co może być korzystne dla ludzi z zaparciami. Dodatkowo jest niskokaloryczna i beztłuszczowa oraz zawiera dużo celulozy, dzięki czemu jest to dobre warzywo na odchudzanie, ponieważ przyspiesza przemianę materii.
  • Dynie zawierają duże ilości beta-karotenu, prowitaminy A, przeciwutleniacza zapobiegającego pogarszaniu się wzroku, krzywiźnie oraz nowotworom. Dodatkowo w połączeniu z witaminą E korzystnie wpływa na skórę poprzez utrzymywanie jej wilgotności na odpowiednim poziomie oraz poprzez zwalczanie wolnych rodników. Dodatkową funkcją witaminy E jest działanie afrodyzjakalne, zwiększające doznania erotyczne.
  • Pestki dyni zapobiegają rozwojowi zapalenia prostaty. Wynika to z wysokiej zawartości łatwo przyswajalnego cynku w pestkach. Naukowcy badając mężczyzn w krajach bałkańskich, gdzie pestek dyni zjada się bardzo dużo, liczba zachorowań jest o wiele mniejsza. Ponadto cynk wpływa pozytywnie na włosy i paznokcie u obu płci, a u mężczyzn kontroluje czynności jąder przez całe życie. Dodatkowo pestki dyni mają działanie przeciwpasożytnicze, są skuteczne przeciwko tasiemcom, owsików oraz robaczycy.

Co znajdziemy w dyni

Dynia waży 1400 g. Po usunięciu wszystkich niejadalnych elementów waży około 840 g, a już w 100 g znajdziemy:

  • 26 kcal = 109 kJ
  • Białko = 1 g
  • węglowodany = 7 g
  • Błonnik = 0.5 g
  • Witamina A = 2.5 mg (100% dziennego zapotrzebowania)
  • Witamina E = 1 mg (7% dziennego zapotrzebowania)
  • Witamina C = 9 mg  (12% dziennego zapotrzebowania)
  • Fitosterole = 12 mg
  • Wapń = 21 mg (2% dziennego zapotrzebowania)
  • Żelazo = 0.80 mg (4.5% dziennego zapotrzebowania)
  • Magnez = 12 mg (4% dziennego zapotrzebowania)
  • Fosfor = 44 mg (6% dziennego zapotrzebowania)
  • Potas = 340 mg (7% dziennego zapotrzebowania)
  • Sód = 1 mg (0.06% dziennego zapotrzebowania)
  • Cynk = 0.32 mg (4% dziennego zapotrzebowania)
  • Miedź = 0.13 mg (15% dziennego zapotrzebowania)
  • Mangan = 0.13 mg (7% dziennego zapotrzebowania)

Image courtesy of [m_bartosch] at FreeDigitalPhotos.net

Czego szukasz?

css.php