zajadam.pl

Figi

Figi są egzotycznym afrodyzjakiem z rejonów Azji Mniejszej nazywane przez mieszkańców Chin owocami bez kwiatu, najprawdopodobniej z powodu ukrytych nasion wewnątrz owocu. Pochodzą z krajów śródziemnomorskich takich jak Turcja czy Grecja. Owoce te można znaleźć też w takich krajach jak Gruzja, Hiszpania, Armenia, Indie czy Nepal.

Owoce figi znane są przede wszystkim chrześcijanom, ponieważ występują w Biblii, w historii o poznaniu uczucia wstydu przez Adama i Ewę, którzy po uświadomieniu sobie, że są nadzy i poznaniu uczucia wstydu, użyli liści figowca jako prowizorycznej bielizny. Greccy sportowcy podobno przed igrzyskami urozmaicali swoje posiłki właśnie figami. Dziś znane są jako symbol dobrobytu i płodności a używane są jako wykorzystywane do ciast, deserów, pierników i wielu innych dań.

Wartości odżywcze fig

Figi zawierają różne witaminy i minerały jak np.: witamina A, B1, B2, B3, B6, K, błonnik, żelazo, magnez, wapń, fosfor, sód, potas, cynk, miedź i mangan.

  • Figi są owocami obniżającymi poziom cholesterolu oraz wspomaga regulację pracy układu krwionośnego, pokarmowego, wzroku oraz wątroby. W XVII wieku napisano koreańską księgę medyczną, w której opisano figi jako owoce mające właściwości przeciwutleniające, przeciwdziałające drobnoustrojom oraz przeciwzapalne. Koreańscy naukowcy przekonują, że jedzenie fig jest pomocne w leczeniu anemii, bólu gardła, hemoroidów, osteoporozy, zaparć, chorób narządów płciowych. Nie są zalecane osobom z cukrzycą, ponieważ zawierają wysoki indeks glikemiczny (40).
  • Figi zawierają witaminy takie jak witamina A, która chroni organizm przed chorobami wzroku takimi jak zwyrodnienie plamki żółtej a ponadto ma pozytywny wpływ na skórę, witaminy z grupy B, które mają działa przeciw nowotworowe i są niezbędne do zachowania równowagi psychicznej, witaminę C, która wpływa pozytywnie na ogólną wydolności organizmu oraz układ odpornościowy.
  • Owoce fig słyną ze swojej bardzo dużej zawartości wapnia, jest go prawie tyle samo w 100 g ile w szklance mleka. Wapń jest pierwiastkiem wzmacniającym kości, dlatego zaleca się jego regularne spożywanie. Figi zawierają także najwięcej błonnika z owoców suszonych, a błonnik wywołuje uczucie sytości, przyspiesza przemianę materii oraz są wysoko kaloryczne, przez co czyni figi ambiwalentnymi owocami na schudnięcie. Zawierają też bardzo dużo potasu, który obniża ciśnienie krwi oraz magnezu, który obniża stres i poprawia pamięć. Figi pomagają także chronić skórę przed promieniami UV. Jest to słabszy efekt niż jak przy użyciu filtrów lub kremów do opalania.

W figach znajdziesz

Figa waży około 70 g, a w 100 g znajdziemy:

  • 74 kcal = 310 kJ
  • Węglowodany = 19.2 g
  • Błonnik pokarmowy = 2.9 g
  • Witamina C = 2 mg (3% dziennego zapotrzebowania)
  • Sód = 1 mg  (0.06% dziennego zapotrzebowania)
  • Potas = 232 mg  (5% dziennego zapotrzebowania)
  • Wapń = 35 mg  (3.5% dziennego zapotrzebowania)
  • Fosfor = 14 mg  (% dziennego zapotrzebowania)
  • Magnez = 17 mg  (2% dziennego zapotrzebowania)
  • Żelazo = 0.4 mg  (2% dziennego zapotrzebowania)
  • Cynk = 0.2 mg  (2.5% dziennego zapotrzebowania)
  • Miedź = 0.1 mg  (11% dziennego zapotrzebowania)
  • Mangan = 0.1 mg  (5.5% dziennego zapotrzebowania)

 

 

Czego szukasz?

css.php