zajadam.pl

Ogórek

Ogórek jest jedną z najstarszych roślin uprawnych, historia ich uprawy sięga 3 tysięcy lat do starożytnych Indii. Ogórki z Azji dotarły także do Greków, Rzymian czy Egipcjan. W XVII wieku Ludwik XIV zapoczątkował szklarniową uprawę ogórków, dzięki czemu trafiły do wielu krajów europejskich w tym do Polski, a dzięki wyprawom Krzysztofa Kolumba znają go także Amerykanie.

Dziś ogórki znane są i uprawiane na całym globie są stałymi składnikami wielu pysznych dań, a ponadto są warzywami używanymi w kosmetologii do produkcji kremów, toników oraz maseczek ze względu na zdolność łagodzenia podrażnień skóry. Ponadto używa się ich w perfumach z powodu przyjemnego zapachu. Istnieje nawet powiedzenie, że od ogórka się pięknieje.

Wartości odżywcze ogórka

Spośród minerałów i witamin zawartych w ogórku można wymienić: witaminę A, B1, B2, B6, C, E, K, beta-karoten, błonnik, sód, potas, wapń, fosfor, magnez, żelazo, cynk, miedź, mangan i jod.

  • Ogórek jest bardzo częstym składnikiem diet z powodu swojego działania oczyszczającego i odkwaszającego organizm, dzięki czemu spalanie tkanki tłuszczowej jest o wiele szybsze, a do tego jest nisko kaloryczny, więc nie tuczy, a do tego jest sycący. Zawiera dużo witamin, wśród których można wymienić witaminę A oraz beta-karoten która pomaga poprawić wzrok, chroni przed chorobami oczu czy łysieniem. Witaminy z grupy B, które wpływają pozytywnie na czynności organizmu jak np.działanie dróg oddechowych oraz witaminę C, która wpływa na ogólną wydolność fizyczną organizmu i układ odpornościowy. Ogórki mają także pozytywny wpływ na układ trawienny oraz na drogi moczowe, ponieważ poprawiają trawienie. Nie poleca się ogórków dla osób z wrzodami żołądka, z powodu powikłań.
  • Ogórki można także kisić, a proces ten podwaja ilość witaminy C oraz witamin z grupy B, które ułatwiają przyswajanie żelaza, a dodatkowo witamina K zawarta w ogórkach zwiększa krzepliwość krwi, dzięki czemu ogórki są polecane dla osób z niedokrwistością. Oczyszczają one organizm z toksyn i metali ciężkich, co na pewno jest pomocne przy zatruciach pokarmowych. Innymi właściwościami, jakie można wymienić to wspomaganie wydzielania kwasów żołądkowych, lepsze przyswajanie pokarmów, zwalczanie infekcji oraz korzystny wpływ na perystaltykę jelit.
  • Ogórki zawierają dużo askorbinazy, która rozkłada kwas askorbinowy, czyli witaminę C, przez co jest nieskuteczna. Askrobinaza występuje w wielu warzywach i owocach np. w pomidorach, przez co nie zaleca się ich jeść z ogórkiem. Znacznie lepiej jest je jeść np. na kanapkach z wędliną czy serem. Askorbinaza jest enzymem, który traci swoje działanie chemiczne w środowisku kwaśnym, dlatego poleca się dodanie octu bądź śmietany do sałatki, by ochronić witaminę C.

Co znajdziemy w ogórku

Ogórki średnio ważą około 250 g. Po obraniu ze skórki ważą około 180 g, a już w 100 g znajdziemy:

  • 13 kcal = 56 kJ
  • Białko = 0.7 g
  • Węglowodany = 3 g
  • Błonnik = 0.5 g
  • Witamina E = 0.16 mg (1% dziennego zapotrzebowania)
  • Witamina B1 = 0.029 mg (3% dziennego zapotrzebowania)
  • Witamina B2 = 0.038 mg (3,5% dziennego zapotrzebowania)
  • Witamina C = 8 mg (11% dziennego zapotrzebowania)
  • Sód = 11 mg (1% dziennego zapotrzebowania)
  • Potas = 125 mg (3% dziennego zapotrzebowania)
  • Wapń = 15 mg (5% dziennego zapotrzebowania)
  • Fosfor = 23 mg (3% dziennego zapotrzebowania)
  • Magnez = 8 mg (3% dziennego zapotrzebowania)
  • Żelazo = 0.2 mg (1% dziennego zapotrzebowania)
  • Cynk = 0.24 mg (3% dziennego zapotrzebowania)
  • Miedź = 0.11 mg (12% dziennego zapotrzebowania)
  • Mangan = 0.08 mg (4,5% dziennego zapotrzebowania)
  • Jod = 3 g (100% dziennego zapotrzebowania)

Czego szukasz?

css.php