Na czasie:

Pietruszka

Pietruszka, warzywo nazywane “korzeniem na wagę złota”, pochodzi z rejonów Morza Śródziemnego. Starożytni Rzymianie wierzyli, że pietruszka to święta roślina i przesadzanie jej to proszenie się o kłopoty w życiu. Jakby przesądów było mało, to jeżeli wypowiedziano czyjeś imię podczas zrywania pietruszki, to wierzono, że ta osoba umrze. Do końca średniowiecza pietruszka zajmowała rolę jedynie dekoracyjną. W medycynie ludowej wykorzystuje się ją jako środek łagodzący bóle menstruacyjne oraz wywołujący laktację u kobiet karmiących. Pietruszka znana jest też ze swoich właściwości nowotworowych.

W Polsce pietruszka pojawiła się na polskich stołach dopiero w XVI wieku, w czasach Paracelsusa, szwajcarskiego uczonego uznawanego za ojca medycyny nowożytnej. Paracelsus używał pietruszki jako środka na schorzenia układu moczowego, nerek czy prostaty. Korzeń ma także zastosowanie w obecnej medycynie naturalnej, używa się go tworzenia olejków do leczenia wzdęć, zapalenia pęcherza i dolegliwości reumatycznych. Mówi się, że łagodzi także bóle miesiączkowe, a wywar z pietruszki polecany jest na problemy z pęcherzem, prostatą i nerkami dzięki temu, że jest moczopędny. Dodatkowo pietruszka odświeża oddech po np. czosnku.

Wartości odżywcze natki pietruszki

Natka pietruszki zaliczana jest do ziół oczyszczających, dzięki czemu pomaga osobom chorym na np. anemię dzięki wspomaganiu pracy nerek i oczyszczaniu dróg moczowych. Ponadto posiada inne korzystne dla zdrowie właściwości takie jak:

  • Wzmocnienie wzroku i ogólnej wydolności organizmu
  •  zmniejsza napięcie mięśni gładkich
  • usuwa nadmiar wody z organizmu, co na pewno ucieszy osoby regulujące swoją wagę.
  • Zaleca się jej spożywanie przy dolegliwościach takich jak kamienie moczowe, problemach z wątrobą, prostatą, reumatyzmie, wzdęciach, zakażeniach, niestrawności, stanach nerwowości, nieregularnych miesiączkach, a nawet w stanach nowotworowych.
  • Natki nie powinny jeść w nadmiarze kobiety w ciąży, z powodu ryzyka wzmocnienia skurczów macicy. Po porodzie natomiast pobudza produkcję mleka u matki i zaleca się ją jeść. Dodatkowo zawiera spore ilości kwasów szczawiowych, które w postaci soli mogą się krystalizować w nerkach, jeśli je się jej zbyt dużo. Dla osób z wrażliwymi nerkami i kobiet w ciąży zaleca się jedzenie maksymalnie 2 łyżeczek dziennie.
  • Natki pietruszki zawierają więcej witaminy C niż owocowe cytrusowe. By zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na witaminę C, wystarczy zjeść łyżkę stołową natki. Pietruszki są bogatym źródłem wapnia, sodu, magnezu oraz żelaza. Dzięki temu jest to roślina zapobiegająca dolegliwościom dróg moczowych, kamieniom nerkowych oraz anemii. Ponadto to bogate źródło potasu i magnezu. Potas ma pozytywny wpływ na krążenie krwi, natomiast magnez przeciwdziała infekcjom, zawrotom głowy, nagłym skurczom mięśni oraz nudnościom. Natki pozwalają także usuwać toksyny z organizmu oraz wzmacniać krwawienie miesiączkowe, a nawet wywoływać spóźnioną miesiączkę, ponieważ działa rozkurczowo na mięśnie miednicy.

Wartości odżywcze korzenia pietruszki

W pietruszce możemy znaleźć minerały i witaminy takie jak: prowitaminę A, witaminę C, witaminy z grupy B, kwas foliowy, żelazo, wapń, magnez, fosfor, sód, mangan, selen i cynk.

Korzeń pietruszki, traktuje się razem z takimi warzywami jak marchewka bądź seler, jako część włoszczyzny, czyli zestawu warzyw wymaganych do ugotowania niektórych zup. Korzeń posiada wiele właściwości leczniczych, wśród których można wymienić:

  • Neutralizowanie wzdęć/gazów, dzięki wspomaganiu regulacji procesów trawiennych
  • Korzystny wpływ na zapalenie pęcherza
  • Łagodzi dolegliwości reumatyczne
  • Łagodzi bóle menstruacyjne dzięki działaniu rozkurczającemu
  • Korzeń jest również moczopędny więc zaleca się go ludziom z obrzękami.
  • Korzeń ma także działanie oczyszczające, dzięki czemu przyspiesza usuwanie toksyn z organizmu a co za tym idzie, wspomaga pracę nerek.
  • Pietruszka zawiera witaminę A, które dobrze działa na wzrok, poprawia jego ostrość. Dużo jest w niej także witaminy C, która jest przeciwutleniaczem, który niszczy wolne rodniki odpowiedzialne za uszkadzanie komórek, przez co są bardziej podatne na nowotwory. Ponadto przeciwutleniacze mają pozytywny wpływ na wygląd skóry, paznokci oraz włosów. Dodatkowo zawiera kwas foliowy, który jest polecany kobietom w ciąży, ponieważ wspomaga prawidłowy rozwój płodu oraz przeciwdziała wadom genetycznym. Pietruszka zawiera duże ilości błonnika, dzięki czemu jest sycąca, między innymi poprzez pęcznienie błonnika w żołądku. Ponadto błonnik poprawia perystaltykę jelit, obniża poziom cukru we krwi oraz oczyszcza organizm z toksyn.

W pietruszce znajdziemy:

Korzeń pietruszki waży około 80g, a już w 100 g znajdziesz:

  • 38 kcal = 158 kJ
  • Węglowodany ogółem = 10.5 g
  • Błonnik pokarmowy = 4.9 g
  • Witamina B1 (tiamina) = 0.1 mg (9% dziennego zapotrzebowania)
  • Witamina B2 (ryboflawina) = 0.086 mg (78% dziennego zapotrzebowania)
  • Witamina C = 45 mg (60% dziennego zapotrzebowania)
  • Sód = 49 mg (3% dziennego zapotrzebowania)
  • Potas = 399 mg (8.5% dziennego zapotrzebowania)
  • Wapń = 43 mg (4.3% dziennego zapotrzebowania)
  • Fosfor = 77 mg (11% dziennego zapotrzebowania)
  • Magnez = 27 mg (8.5% dziennego zapotrzebowania)
  • Żelazo = 1.1 mg (6% dziennego zapotrzebowania)
  • Cynk = 0,6 mg (7.5% dziennego zapotrzebowania)
  • Miedź = 0.14 mg (15.5% dziennego zapotrzebowania)
  • Mangan = 0.58 mg (32% dziennego zapotrzebowania)
  • Jod = 3 mg (100% dziennego zapotrzebowania)

Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Napisz pierwszy komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Wykorzystuję pliki cookies w celu prawidłowego działania strony, korzystania z narzędzi marketingowych i analitycznych, zapewniania funkcji społecznościowych oraz systemu komentarzy. Czy akceptujesz wykorzystywanie plików cookies? Szczegóły w polityce prywatności.

    Akceptuję
    ×

    Tytuł popupa

    tytuł contentu wersja A

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean rhoncus neque ut laoreet congue. Sed pharetra dolor eu lorem ullamcorper rutrum. Vestibulum ipsum tellus, dignissim sit amet elit sed, accumsan cursus ligula. Vestibulum ullamcorper tempor risus non cursus. Curabitur in eros ex. Proin et convallis ex. Duis commodo varius erat in venenatis. Suspendisse consequat tortor lacus, at ornare libero luctus in. Maecenas et elit luctus, tempor sem sit amet, egestas dolor.

    tytuł contentu wersja B

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean rhoncus neque ut laoreet congue. Sed pharetra dolor eu lorem ullamcorper rutrum. Vestibulum ipsum tellus, dignissim sit amet elit sed, accumsan cursus ligula. Vestibulum ullamcorper tempor risus non cursus. Curabitur in eros ex. Proin et convallis ex. Duis commodo varius erat in venenatis. Suspendisse consequat tortor lacus, at ornare libero luctus in. Maecenas et elit luctus, tempor sem sit amet, egestas dolor.

    css.php