zajadam.pl

Pomarańcza

Pomarańcza to owoc popularny i cieszący się opinią jednego z najzdrowszych i najbogatszych w wartości odżywcze. Nawet w czasach dzisiejszych jest symbolem pomyślności i szczęścia. Z leczniczych właściwości korzystają kosmetolodzy, którzy tworzą maseczki, balsamy, toniki, które mają działanie relaksacyjne czy oczyszczające.

Nietolerancja jest częścią naszego świata, jedni nie tolerują murzynów jedni mleka. Różnica jest taka, że ci drudzy nie robią tego z wyboru. Ludzie także arbitralnie uznali, że pomarańcza to jeden z najzdrowszych owoców i był to ich wybór. Czy jednak słuszny? Zobacz sam.

Wartości odżywcze pomarańczy:

Pomarańcza zawiera dużo pozytywnych i zdrowych dla ciebie cudów takich jak: witamina C, B, B1, B3, B6, B12, A i P, beta-karoten, błonnik, kwas foliowy, peptyny, wapń, magnez, potas, żelazo, cynk, miedź, fosfor i selen.

  • Witamina C, której w pomarańczy jest bardzo dużo, jest efektywnym antyoksydantem, który unieszkodliwia agresywne cząstki tlenu powstające m.in. z powodu stresu, palenia papierosów, alkoholu, czy małej ilości snu. Witamina C chroni również przed chorobami nowotworowymi i serca a dodatkowo pomaga kontrolować ciśnienie krwi. Ponadto jedna pomarańcza zawiera dość witaminy C, by pokryć ponad połowę dziennego zapotrzebowania.
  • Witaminy z grupy B znajdujące się w pomarańczach oraz kwas foliowy, korzystnie działają na skórę i układ nerwowy. Dodatkowo zawierają substancje o działaniu przeciwbakteryjnym oraz substancje blokujące powstawanie komórek nowotworowych. Ponadto zawierają potas, który jest odpowiedzialny za ciśnienie krwi i pracę serca. Niedobór kwasu foliowego jest czynnikiem rozwoju miażdżycy, ponieważ zwiększa podatność komórek na transformacje nowotworowe.
  • Pomarańcze są bogate w błonnik, który wspomaga przemianę materii oraz chroni przed chorobami krążenia, pomarańcze powinno się jeść z białą częścią skórki. Biała skórka zawiera flawonoidy, substancje ułatwiające przyswajanie witaminy C oraz wzmacniające jej działanie. Skórka zawiera również witaminę P, która obniża cholesterol we krwi, co jest dobrą nowiną dla osób, które się odchudzają.
  • Duże ilości potasu w pomarańczach regulują gospodarkę wodną organizmu oraz czynności mięśni i nerwów. Dodatkowo wpływa na równowagę kwasowo-zasadową i jest odpowiedzialny za ciśnienie krwi i pracę serca.
  • Złote jabłka zawierają również fitoskładniki, czyli naturalne składniki chemiczne. Jednym z nich są monoterpeny, które mają ochronny wpływ na organizm poprzez obniżanie cholesterolu LDL tj. złego cholesterolu, wyrównują stosunek LDL do HDL tj. dobrego cholesterolu, przez co zmniejszają ryzyko miażdżycy oraz chronią przed rakiem jelita grubego. Dodatkową funkcję ochronną pełnią flawanony, które także chronią przed nowotworami oraz stanami zapalnymi.

Sok z pomarańczy a właściwości zdrowotne:

Najlepiej wypić sok zaraz po wyciśnięciu, po upływie ok. 8h traci dużą ilość witamin.

  • Bardzo wskazany przy problemach z wątrobą.
  • Pomaga obniżyć temperaturę w czasie gorączki.
  • Sprawdza się jako naturalne lekarstwo na szkorbut.
  • Pomaga pozbyć się zaparć i nadciśnienia.
  • Wspomaga przemianę materii i układ odpornościowy.
  • Pomarańcze w okresie zimowym mają więcej witaminy C, ale mniej błonnika. W okresie letnim tendencja się odwraca.
  • Dwie pomarańcze zawierają tyle samo wapnia, ile szklanka mleka. Jest to świetna alternatywa dla osób, które z jakichś powodów nie mogą spożywać pokarmów mlecznych.
  • Nie zaleca się, picia soku pomarańczowego osobom z problemami z żołądkiem, dwunastnicą oraz z nadkwaśnością, czyli nadmiernym wydzielaniem soków żołądkowych. Duża zawartość kwasu w pomarańczy może spowodować podrażnienia w przypadku artretyzmu oraz nadwrażliwość zębów.
  • Soku z pomarańczy nie powinno się łączyć z sokiem z ananasa dlatego, że rozkłada witaminę C.

Co znajdziemy w pomarańczy:

Dojrzała pomarańcza waży około 330 g. Po obraniu ze skórki waży około 240 g natomiast, już w 100 g produktu znajdziesz:

  • 47 kcal = 197 kJ
  • Węglowodany = 12 g
  • Błonnik = 2.5 g
  • Witamina C = 53 mg (58% dziennego zapotrzebowania)
  • Kwas foliowy: 0.03 mg (7.5% dziennego zapotrzebowania)
  • Wapń = 40 mg (4% dziennego zapotrzebowania)
  • Magnez = 10 mg (2.5% dziennego zapotrzebowania)
  • Fosfor = 14 mg (2% dziennego zapotrzebowania)
  • Potas = 181 mg (4% dziennego zapotrzebowania)

Nie wszyscy asami kuchni są więc nakręciliśmy film o tym, jak w prosty sposób nie dość, że obierzemy pomarańczę to jeszcze maksymalnie wykorzystamy wszystkie jej elementy.


Subskrybuj


Nie przegap nowych filmów, zasubskrybuj mój
kanał na YouTube

Czego szukasz?

css.php