Na czasie:

Marchew

Marchew jedzono już w starożytnych Chinach. Z biegiem czasu stała się popularna i w Europie gdzie częściej jest stałym elementem jadłospisu niż w Chinach. W starożytności nie była to odmiana o lekko słodkim smaku czy jędrnym korzeniu, jaką znamy dzisiaj, ponieważ ta odmiana pojawiła się dopiero w XIV wieku.

Już za niedługo lato, wakacje a wraz z nimi sezon na opalanie. Opalenizna jest pożądana przez wiele osób, bo skóra nabiera ładnego lekko ciemnego koloru. Opalanie jednak niesie ze sobą ryzyko poparzeń, przebarwień a w skrajnych przypadkach i raka skóry, przez co należy podejść do leżenia na słońcu z głową.

Wartości odżywcze marchwi

W marchewkach znajdziemy pożyteczne składniki takie jak: witamina A, B1, B2, B3, B6, C, E, H, K, wapń, żelazo, miedź, fosfor oraz pektyny.

  • Jednym z najważniejszych składników, jakie zawiera marchew, jest beta-karoten. Jest to bardzo pożądany związek chemiczny, prowitamina A, która chroni skórę przed poparzeniami od promieni słonecznych, alergiami oraz plamami czy przebarwieniami powstałymi w wyniku opalania. Beta-karoten jest również antyoksydantem, dzięki czemu niszczy wolne rodniki, które sprzyjają tworzeniu się komórek nowotworowych w mózgu, wątrobie czy skórze. Inną cechą antyoksydantów jest ochrona włókien kolagenu, czyli białka odpowiedzialnego za elastyczność skóry. Dzięki temu skóra znacznie wolniej traci jędrność i zmarszczki pojawiają się później.
  • Witamina A i beta-karoten wyostrzają wzrok, przez co jedzenie marchewek zaleca się osobom pracującym w biurach i przez długie okresy przed komputerem.
  • Naukowcy badając jadłospis i jego wpływ na zdrowie Japończyków i Norwegów, w którym jest dużo składników zawierających beta-karoten jak marchewki czy szpinak doszli do wniosku, że dużo rzadziej chorują oni na raka płuc, jelita grubego, prostaty, szyjki macicy bądź piersi.
  • Hamburski profesor Dontewill odkrył, że witamina A blokuje działanie i przekształca w substancję nieszkodliwą dla zdrowia benzypren, związek rakotwórczy z dymu tytoniowego. Jest to na pewno korzystna wiadomość dla palaczy.
  • Inną cenną substancją, którą zawierają marchewki, jest inozytol. Jest to składnik lecytyny, substancji, która przeciwdziała gromadzeniu się tłuszczu i cholesterolu w wątrobie. Wątroba jest organem który, gdy jest nadmiernie obciążony przez cholesterol bądź tłuszcz, nie pracuje wydajnie, a konsekwencje odczuwa cały organizm.
  • Marchew z powodu swoich właściwości ma zastosowanie np. w zaburzeniach trawiennych dlatego, że po obróbce termicznej jest łatwiej ją strawić. Dzięki działaniu przeciw pasożytom używa się ją w zatruciach glistami czy owsikami. Ponadto używa się jej do leczenia początkowych faz cukrzycy, miażdżycy, a także choroby wieńcowej.

Co znajdziemy w marchewkach

3 sztuki marchwi ważą ok. 135 g a w 100 g marchewki znajdziesz:

  • 27 kcal = 111 kJ
  • Węglowodany = 9 g
  • Błonnik = 4 g
  • Sód = 82 mg (5.5% dziennego zapotrzebowania)
  • Potas = 282 mg (6% dziennego zapotrzebowania)
  • Wapń = 36 mg (3.6% dziennego zapotrzebowania)
  • Fosfor = 32 mg (4.5% dziennego zapotrzebowania)
  • Magnez = 16 mg (5% dziennego zapotrzebowania)
  • Żelazo = 0.5 mg (3% dziennego zapotrzebowania)
  • Cynk = 0.34 mg (4.5% dziennego zapotrzebowania)
  • Miedź = 0.1 mg (11% dziennego zapotrzebowania)
  • Mangan = 0.19 mg (11% dziennego zapotrzebowania)

 

 

Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Napisz pierwszy komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Wykorzystuję pliki cookies w celu prawidłowego działania strony, korzystania z narzędzi marketingowych i analitycznych, zapewniania funkcji społecznościowych oraz systemu komentarzy. Czy akceptujesz wykorzystywanie plików cookies? Szczegóły w polityce prywatności.

    Akceptuję
    ×

    Tytuł popupa

    tytuł contentu wersja A

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean rhoncus neque ut laoreet congue. Sed pharetra dolor eu lorem ullamcorper rutrum. Vestibulum ipsum tellus, dignissim sit amet elit sed, accumsan cursus ligula. Vestibulum ullamcorper tempor risus non cursus. Curabitur in eros ex. Proin et convallis ex. Duis commodo varius erat in venenatis. Suspendisse consequat tortor lacus, at ornare libero luctus in. Maecenas et elit luctus, tempor sem sit amet, egestas dolor.

    tytuł contentu wersja B

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean rhoncus neque ut laoreet congue. Sed pharetra dolor eu lorem ullamcorper rutrum. Vestibulum ipsum tellus, dignissim sit amet elit sed, accumsan cursus ligula. Vestibulum ullamcorper tempor risus non cursus. Curabitur in eros ex. Proin et convallis ex. Duis commodo varius erat in venenatis. Suspendisse consequat tortor lacus, at ornare libero luctus in. Maecenas et elit luctus, tempor sem sit amet, egestas dolor.

    css.php