zajadam.pl

Szpinak

Szpinak jest warzywem znanym od średniowiecza. Początkowo znane tylko Arabom, którzy odkryli je w Persji w XIV wieku, z biegiem lat o szpinaku dowiedziała się Europa a w XIX wieku, gdy w Stanach Zjednoczonych udowodniono jego właściwości naukowo oraz zaczęto z niego produkować lecznicze wino jego popularność, urosła do wymiarów światowej.

Pisząc ten artykuł, przypomniało mi się jak w dzieciństwie, mama próbowała nakłonić mnie do jedzenia szpinaku. Okazało się to dosyć trudne, bo o ile mama miała rację i faktycznie jest to zdrowe warzywo to ciężko wytłumaczyć dziecku, że coś, co wygląda niezbyt zachęcająco tak naprawdę, jest dla ciebie zdrowe. Mama oficjalnie się poddała po pewnym czasie, a ja wiele lat później dorosłem i zrozumiałem dlaczego miała rację.

Wartości odżywcze szpinaku

W szpinaku znajdziemy korzystne dla zdrowia składniki takie jak: witamina C, E, A, K, B, B2, B6, B11, żelazo i kwas foliowy, potas, magnez, fosfor, jod i mangan.

  • Jeśli dbasz o linię, koniecznie włącz szpinak do swojej diety. Jest niskokaloryczny: 100 g to 16 kcal. Ponadto zawarte w nim potas i witaminy z grupy B uczestniczą w spalaniu węglowodanów i tłuszczów oraz przyśpieszają metabolizm.
  • Szpinak ma właściwości antynowotworowe dzięki antyoksydantom takim jak witamina C, beta-karoten czy luteina. Chronią one przed miażdżycą oraz starzeniem się wzroku. Szpinak zawiera także magnez, który ma duży wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego, zmniejsza próg podatności na stres oraz ma właściwości uspokajające. Ponadto zapobiega bólom i zawrotom głowy.
  • Innymi minerałami, które zawiera szpinak jest potas, który obniża ciśnienie krwi oraz reguluje pracę serca poprzez wspomaganie magnezu co powoduje, że zalecany jest osobom z nadciśnieniem. Ponadto zawiera żelazo, które transportuje tlen i jest kluczowe w produkcji hemoglobiny. Kobiety w ciąży powinny jeść szpinak z powodu zawartości kwasu foliowego (witaminy B11), który zapobiega nieprawidłowemu rozwojowi układu nerwowego płodu. Natomiast osoby z anemią powinny jeść szpinak z powodu wysokiej zawartości żelaza. Dodatkowo szpinak jest bogaty w witaminy takie jak witamina K, która wspomaga prawidłowe krzepnięcie krwi, witaminę E, która opóźnia procesy starzenia czy witaminy z grupy B, które obniżają „zły cholesterol LDL.
  • W szpinaku możemy także znaleźć sekretynę, hormon wspomagający proces trawienia poprzez aktywizację soku trzustkowego i tym samym pobudzanie trzustki. Dlatego zalecany jest osobom, które mają jakiejś problemy z wyżej wymienionym organem.

Szpinak a kwestia zdrowia

  • Szpinak mimo bycia bogatym w korzystne składniki odżywcze zawiera również kwas szczawiowy, którego działanie przyczynia się do powstawania kamieni nerkowych przez osoby z chorymi nerkami powinny zachować przy szpinaku ostrożność. Tyczy się to również ludzi mających problemy z tarczycą, bo szpinak zawiera goitrogeny, które utrudniają wchłanianie jodu przez tarczycę. Działanie kwasu szczawiowego można zmniejszyć poprzez jedzenie ze szpinakiem produktów bogatych w wapń jak np.jajka czy jogurty.
  • Naukowcy udowodnili, że dzięki zawartości antyoksydantów szpinak opóźnia procesy utraty pamięci, co z kolei przeciwdziała chorobie Alzheimera. Ponadto szpinak chroni także przed chorobą Parkinsona oraz łagodzi skutki palenia papierosów, w tym zmniejsza ryzyko raka płuc. Szpinak jest również nisko kaloryczny oraz reguluje przyrost tłuszczu w organizmie, co jest świetną wiadomością dla osób pragnących się odchudzić.

Co znajdziemy w szpinaku

Garść liści szpinaku waży około 25 g, a w 4 garściach szpinaku znajdziemy:

  • 23 kcal = 97 kJ
  • Błonnik = 3 g
  • Białko = 3 g
  • Węglowodany = 4 g
  • Sód = 79 mg (5% dziennego zapotrzebowania)
  • Potas = 558 mg (12% dziennego zapotrzebowania)
  • Wapń = 99 mg (10% dziennego zapotrzebowania)
  • Fosfor = 49 mg (7% dziennego zapotrzebowania)
  • Magnez = 79 mg (25% dziennego zapotrzebowania)
  • Żelazo= 3 mg (17% dziennego zapotrzebowania)
  • Cynk = 0.5 mg (6% dziennego zapotrzebowania)
  • Miedź = 0.1 mg (12% dziennego zapotrzebowania)
  • Mangan = 0.9 mg (50% dziennego zapotrzebowania)
  • Jod = 12 mg (100% dziennego zapotrzebowania)

Image courtesy of [smarnad] at FreeDigitalPhotos.net

Czego szukasz?

css.php