Co to jest indeks glikemiczny?

Do tej pory indeks glikemiczny kojarzył nam się (jeśli kojarzył) wyłącznie z osobami chorymi na cukrzycę. W dzisiejszych czasach po pierwsze: takich osób jest coraz więcej, a po drugie społeczeństwo jest dziś bardziej świadome.  Zaczynamy rozumieć, że „Jesteś tym, co jesz”, to nie tylko slogan. Coraz częściej możemy więc znaleźć w różnego rodzaju artykułach związanych z jedzeniem (choć niekoniecznie z cukrzycą) wyrażenie „indeks glikemiczny”, ale co to właściwie jest?

Indeks glikemiczny – co to takiego?

Najprościej mówiąc indeks glikemiczny (wskaźnik glikemiczny, IG) informuje nas jak bardzo dany produkt podwyższa nam poziom cukru we krwi (jak dużo jest go jeszcze w 2-3 godziny po posiłku). Produkty dzielimy na takie, które mają:

  • niski indeks glikemiczny ( <55) – węglowodany są trawione powoli i stopniowo dostarczają glukozę do krwi
  • średni indeks glikemiczny (55- 70)
  • wysoki indeks glikemiczny (>70) – węglowodany bardzo szybko przedostają się do krwi zwiększając poziom glukozy, a potem bardzo szybko go obniżają, co powoduje, że znowu musimy go podnieść

Produkty o niskim indeksie glikemicznym

Do produktów, które stopniowo zwiększają poziom glukozy we krwi należą m.in.:

  • suszone przyprawy
  • cebula
  • cukinia
  • kiełki
  • kapusta
  • bakłażan
  • czereśnie
  • jabłka
  • śliwki
  • rośliny strączkowe (zielony groszek, fasola, szparagi)

Produkty o średnim indeksie glikemicznym

Do produktów o średnim IG zaliczamy:

  • chleb i makaron razowy
  • otręby, płatki owsiane
  • makaron al dente
  • kokos
  • świeży ananas
  • brązowy ryż
  • sushi
  • winogrona
  • żurawina
  • sok jabłkowy bez cukru

Produkty o wysokim indeksie glikemicznym

Do produktów, które szybko zwiększą nam poziom glukozy we krwi zaliczyć można:

  • dojrzałe banany
  • kakao słodzone
  • pizza
  • kukurydza
  • cukier
  • biszkopty
  • mleko tłuste
  • gotowany bób i marchew
  • piwo
  • ziemniaki
  • białe pieczywo

Od czego zależy indeks glikemiczny?

Indeks glikemiczny zależy od kilku czynników. Po pierwsze od tego jak dużo węglowodanów (cukru) zawiera dany produkt i jaki jest ich rodzaj. Sposób przygotowania produktów też nie jest tu bez znaczenia. Jeśli np. zdarzy nam się je rozgotować to również będą miały wyższy IG. (Najniższy IG mają surowe warzywa i owoce. Dla przykładu marchew surowa – 30, marchew gotowana – 80) Kolejnym co ma znaczenie jest to, czy w danym produkcie znajdują się też inne składniki odżywcze, które mogą spowolnić przyswajanie zawartego w nim cukru. Jeśli chodzi o owoce to na indeks glikemiczny wpływa też stopień ich dojrzałości – im bardziej dojrzałe tym wyższy IG.

 

Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Napisz pierwszy komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Wykorzystuję pliki cookies w celu prawidłowego działania strony, korzystania z narzędzi marketingowych i analitycznych, zapewniania funkcji społecznościowych oraz systemu komentarzy. Czy akceptujesz wykorzystywanie plików cookies? Szczegóły w polityce prywatności.

    Akceptuję
    ×

    Tytuł popupa

    tytuł contentu wersja A

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean rhoncus neque ut laoreet congue. Sed pharetra dolor eu lorem ullamcorper rutrum. Vestibulum ipsum tellus, dignissim sit amet elit sed, accumsan cursus ligula. Vestibulum ullamcorper tempor risus non cursus. Curabitur in eros ex. Proin et convallis ex. Duis commodo varius erat in venenatis. Suspendisse consequat tortor lacus, at ornare libero luctus in. Maecenas et elit luctus, tempor sem sit amet, egestas dolor.

    tytuł contentu wersja B

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean rhoncus neque ut laoreet congue. Sed pharetra dolor eu lorem ullamcorper rutrum. Vestibulum ipsum tellus, dignissim sit amet elit sed, accumsan cursus ligula. Vestibulum ullamcorper tempor risus non cursus. Curabitur in eros ex. Proin et convallis ex. Duis commodo varius erat in venenatis. Suspendisse consequat tortor lacus, at ornare libero luctus in. Maecenas et elit luctus, tempor sem sit amet, egestas dolor.

    css.php