Supermoce z zielonych warzyw i owoców

O tym, że warto jeść owoce i warzywa wie nawet dziecko. Ale jak to zwykle bywa: wiedzieć to jedno, a stosować drugie. Niestety, w naszej diecie jest ich zazwyczaj zbyt mało. Przyczyny bywają różne: albo ich nie lubimy (szczególnie dzieci), albo wydaje nam się, że ich przygotowanie jest zbyt czasochłonne. A przecież warzywa i owoce (szczególnie zielone) powinny być podstawą naszej diety. Są bowiem bogate w wiele składników odżywczych.

Chlorofil – „krew” roślin

Poza składnikami i minerałami, które charakteryzują poszczególne odmiany roślin zielonych istnieją też takie składniki, które można znaleźć w całej tej grupie. To czyni ją szczególną.

Wszystkie rośliny zielone bogate są w chlorofil – który nadaje im zielony kolor i jest konieczny do ich odżywiania. Im intensywniejsza zieleń tym większa zawartość chlorofilu w roślinie. Chlorofil jest bogaty w tlen. Regularne jedzenie zielonych warzyw i owoców pomoże więc dostarczyć go więcej do naszego organizmu. A im więcej tlenu w organizmie tym zdrowiej. (Chlorofil zwiększa jego ogólną odporność.)

Ciekawostką może być fakt, że ten związek chemiczny ma skład podobny do ludzkiej krwi. Pomijając oczywiście kolor (krew zawdzięcza swoją barwę hemoglobinie) oraz to, że w chlorofilu znajdziemy magnez, a  we krwi żelazo.

Moc kwasu foliowego

Zielone warzywa i owoce są też źródłem kwasu foliowego. Jest on szczególnie polecany kobietom w ciąży. Jednak przyda się każdemu. Kwas foliowy bowiem wspiera proces przemiany materii. A ponadto bierze udział w syntezie białek i tłuszczów oraz serotoniny (hormonu szczęścia). Wpływa więc pozytywnie na nasze samopoczucie. Dieta bogata w kwas foliowy zapobiega także anemii.

Źródło witamin

Zielone warzywa i owoce zawierają w sobie też bogactwo witamin. Na szczególną uwagę zasługuje witamina C – brokuły mają jej więcej niż cytryna! – oraz witamina A. Ta pierwsza poprawia naszą odporność i dodaje energii. Ta druga wpływa pozytywnie m.in. na nasz wzrok.

Może więc warto choć spróbować przekonać się do „zieleniny”? Można ją przecież podać na tyle sposobów – gotowaną (w wodzie lub na parze), smażoną, grillowaną, pieczoną. I wbrew pozorom wcale nie musi to być zielona „paćka”, jaką karmiły nas nasze babcie wtłaczając nam do głów „Jedz szpinak będziesz zdrowy” i „Im gorzej wygląda tym jest zdrowsze.” (Sprawdź: szpinakowe ciasto na pierogi) Mimo, że warzywa najzdrowsze są  w postaci surowej (mają najwięcej składników odżywczych), to lepiej jeść np. grillowane niż nie jeść ich wcale.

Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Napisz pierwszy komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Wykorzystuję pliki cookies w celu prawidłowego działania strony, korzystania z narzędzi marketingowych i analitycznych, zapewniania funkcji społecznościowych oraz systemu komentarzy. Czy akceptujesz wykorzystywanie plików cookies? Szczegóły w polityce prywatności.

    Akceptuję
    ×

    Tytuł popupa

    tytuł contentu wersja A

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean rhoncus neque ut laoreet congue. Sed pharetra dolor eu lorem ullamcorper rutrum. Vestibulum ipsum tellus, dignissim sit amet elit sed, accumsan cursus ligula. Vestibulum ullamcorper tempor risus non cursus. Curabitur in eros ex. Proin et convallis ex. Duis commodo varius erat in venenatis. Suspendisse consequat tortor lacus, at ornare libero luctus in. Maecenas et elit luctus, tempor sem sit amet, egestas dolor.

    tytuł contentu wersja B

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean rhoncus neque ut laoreet congue. Sed pharetra dolor eu lorem ullamcorper rutrum. Vestibulum ipsum tellus, dignissim sit amet elit sed, accumsan cursus ligula. Vestibulum ullamcorper tempor risus non cursus. Curabitur in eros ex. Proin et convallis ex. Duis commodo varius erat in venenatis. Suspendisse consequat tortor lacus, at ornare libero luctus in. Maecenas et elit luctus, tempor sem sit amet, egestas dolor.

    css.php