Samo zdrowie, czyli zielone warzywa liściaste

W diecie powinno się uwzględnić pięć porcji warzyw i owoców dziennie. Łącznik „i” nie jest tu bez znaczenia. O ile z owocami idzie łatwo (słodkie, a jednocześnie zdrowe), o tyle do warzyw jest się trudniej przekonać. Szczególnie, jeśli mają one postać liści. („Człowiek nie królik…”) Ale z drugiej strony to właśnie zielone warzywa liściaste mają w sobie najwięcej „dobrego”. 

Rzeżucha

Chyba najbardziej kojarzy się z wiosną i uprawą na parapecie. Jednak to niepozorne warzywo powinno gościć na naszym stole przez cały rok, a szczególnie jesienią i zimą. Rzeżucha bowiem zawiera wiele wartości odżywczych i może nam zastąpić inne warzywa, kiedy są niemożliwe do dostania w sklepach czy wyhodowania w ogródkach.
Rzeżucha jest bogata w witaminy C, A, B, PP i K. Może być też źródłem magnezu, żelaza, jodu czy chromu w naszej diecie. Co ciekawe rzeżucha zawiera więcej wapnia niż mleko i jego przetwory (!) Jest pod tym względem drugą rośliną, zaraz po orzechach laskowych. Ma też charakterystyczny zapach za który odpowiedzialna jest obecność siarki w tym warzywie.

Rukiew wodna

Rukiew wodna (zwana też wodną rzeżuchą) jest uważana za najzdrowsze warzywo na świecie. Zawiera mnóstwo witamin (m.in. C, A, E, K, B6), minerałów (jak wapń magnez, potas), a jednocześnie ma tylko około 10 kcal. Warzywo to zawiera ponadto więcej ß-karotenu niż słynąca z niego marchew!

Kapusta pekińska

Kapusta pekińska zawiera tyle samo witaminy C co cytryna. Ponadto znaleźć w niej można także witaminy z grupy B oraz witaminy A, E, K. Jest też źródłem kwasu foliowego, a także wapnia, magnezu, potasu oraz żelaza. Charakterystyczny zapach (który może przeszkadzać) zawdzięcza  (podobnie jak rzeżucha) siarce, która wpływa pozytywnie na stan naszej skóry czy paznokci.

Rukola

Rukola (zwana też rokkietą siewną) to liściaste zielone warzywo o charakterystycznym smaku, które cieszy się w Polsce coraz większą popularnością. To warzywo jest też bardzo zdrowa. Jak większość zielonych liściastych warzyw również rukola jest bogata w witaminy A, C, K oraz witaminy z grupy B. Zawiera również potas, wapń oraz magnez. Liście rukoli są też źródłem roślinnego białka, cukrów, błonnika oraz wapnia, żelaza i potasu. Jak wszystkie rośliny zielone zawiera też chlorofil. Rukola jest szczególnie popularna we Włoszech i Hiszpanii. Nic więc dziwnego, że jest też częstym składnikiem pizzy.  (Zobacz: Pizza ze świeżą rukolą)

Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Napisz pierwszy komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Wykorzystuję pliki cookies w celu prawidłowego działania strony, korzystania z narzędzi marketingowych i analitycznych, zapewniania funkcji społecznościowych oraz systemu komentarzy. Czy akceptujesz wykorzystywanie plików cookies? Szczegóły w polityce prywatności.

    Akceptuję
    ×

    Tytuł popupa

    tytuł contentu wersja A

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean rhoncus neque ut laoreet congue. Sed pharetra dolor eu lorem ullamcorper rutrum. Vestibulum ipsum tellus, dignissim sit amet elit sed, accumsan cursus ligula. Vestibulum ullamcorper tempor risus non cursus. Curabitur in eros ex. Proin et convallis ex. Duis commodo varius erat in venenatis. Suspendisse consequat tortor lacus, at ornare libero luctus in. Maecenas et elit luctus, tempor sem sit amet, egestas dolor.

    tytuł contentu wersja B

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean rhoncus neque ut laoreet congue. Sed pharetra dolor eu lorem ullamcorper rutrum. Vestibulum ipsum tellus, dignissim sit amet elit sed, accumsan cursus ligula. Vestibulum ullamcorper tempor risus non cursus. Curabitur in eros ex. Proin et convallis ex. Duis commodo varius erat in venenatis. Suspendisse consequat tortor lacus, at ornare libero luctus in. Maecenas et elit luctus, tempor sem sit amet, egestas dolor.

    css.php