Na czasie:

Co to jest cukier jaggery?

Obecnie na rynku jest tak wiele zamienników dla białego cukru, że czasem trudno się w nich rozeznać. Sprawy nie ułatwia też fakt, że co chwilę dowiadujemy się o nowych badaniach nad sztucznymi słodzikami, które to raz wykazują, że są one bezwzględnie zdrowsze dla naszego organizmu, a innym razem, że są samym złem. Może więc pora poszukać bardziej naturalnej alternatywy? Jedną z nich może być cukier jaggery. 

Co to jest cukier jaggery?

Cukier jaggery – nierafinowany cukier palmowy, lub trzcinowy, który w zależności od obszaru występowania nazywany jest również goor (Indie, Pakistan, Sri Lanka), piloncillo (Meksyk), rapadura (Brazylia) lub panela (Ameryka Środkowa i Południowa). W sprzedaży występują jego dwie formy: miękka (przypominająca konsystencją miód) oraz bardziej twarda i krucha. Pierwsza jest stosowana najczęściej jako smarowidło do chleba lub zamiennik melasy do słodzenia kawy lub herbaty, a druga jest wykorzystywana do produkcji ciastek i cukierków.

Cukier, który nie smakuje jak cukier

Jaggery ma karmelowo słodki posmak z wyczuwalną nutą miodu, toffi i nektaru kwiatowego. Nie posiada za to goryczki charakterystycznej dla melasy i brązowego cukru. Wyczuwalna jest jednak nuta kwaskowości, która idealnie komponuje się ze słodyczą cukru. To sprawia, że powinien on przypaść do gustu łasuchom.
Cukier ten poza sacharozą składa się także z glukozy i  fruktozy. Zawiera też  niewielką ilość składników mineralnych. (Cukier biały to prawie wyłącznie sacharoza.) Poza tym jaggery zawiera też witaminy z grupy B, cynk, wapń i miedź. Warto także dodać, że ma on o połowę niższy indeks glikemiczny (IG=35) niż biały cukier.

Zastosowanie w kuchni

Cukier jaggery można wykorzystywać do deserów i słodyczy. Może on również zastępować biały cukier, którym słodzimy napoje. Produkuje się z niego także alkohol. W Indiach dodaje się się go m.in do dań jednogarnkowych (tj. np. curry z ciecierzycy)
Nie wolno zapominać jednak, że mimo, że zdrowszy to jednak wciąż jest to cukier. A cukier spożywany w nadmiarze szkodzi. Dlatego podobnie jak sacharoza powinien być ograniczany.

Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Napisz pierwszy komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Wykorzystuję pliki cookies w celu prawidłowego działania strony, korzystania z narzędzi marketingowych i analitycznych, zapewniania funkcji społecznościowych oraz systemu komentarzy. Czy akceptujesz wykorzystywanie plików cookies? Szczegóły w polityce prywatności.

    Akceptuję