Orzechy i suszone owoce, czyli co nieco o bakaliach

Bakalie to nie tylko smaczny dodatek do ciast czy deserów. Powinny stanowić stały element naszej codziennej diety. Orzechy, migdały, czy suszone owoce zawierają bowiem wiele witamin i innych składników odżywczych, a także błonnika. Dodatkowo mogą być też zdrową alternatywą dla słodyczy czy słonych przekąsek.

Bakalie – bogactwo składników odżywczych

Bakalie dostarczają naszemu organizmowi ß-karoten, witaminę E, potas, wapń, magnez, żelazo, cynk oraz fosfor. Dodatkowo warto pamiętać, że wszystkie bakalie są bardzo tuczące. Nie powinno nas to jednak zrażać do ich jedzenia. Wystarczy pamiętać o tym, żeby nie przekraczać dziennej dawki 100 kcal dostarczanej z suszonych owoców i orzechów.

Orzechy

Do tej grupy należą fistaszki, orzechy laskowe, pistacje, orzeszki piniowe, a także orzechy nerkowca. Orzechy arachidowe (fistaszki) są z tej grupy najbardziej bogate w białko. Z tego powodu doceniają je weganie. Orzechy działają też korzystnie na pamięć. Olej z nich uzyskiwany doskonale nadaje się do smażenia. Z fistaszków, ale także orzechów nerkowca robi się masło orzechowe.

Masło orzechowe

Daktyle

Jesienią można kupić świeże daktyle. W postaci suszonej są dostępne przez cały rok. Ze względu na to, że daktyle zawierają dużo cukrów prostych są polecane przede wszystkim sportowcom. W kulinariach wykorzystuje się je do produkcji mąki, miodu i przetworów, a także deserów i smoothie czy koktajli (np. Koktajl z daktyli). Syrop daktylowy może być zamiennikiem cukru. Ten rodzaj bakalii sprawdzi się też jako składnik dań typu curry.

Figi

Figi zawierają najwięcej błonnika ze wszystkich bakalii. Są też źródłem wapnia, fosforu i żelaza. W kuchni można je wykorzystać jako składnik smoothie, sałatek (Sałatka z figami, czerwoną cebulą i mozzarellą) czy kanapek.

Rodzynki

Rodzynki uzyskuje się z wysuszenia bezpestkowych winogron. Wbrew pozorom komponują się nie tylko w deserach (np. serniku), ale również na kanapkach w połączeniu z boczkiem.

Śliwki

Suszona śliwka różni się od świeżej zarówno wyglądem jak i smakiem. Także jeśli chodzi o wartości odżywcze można dostrzec różnicę. Suszone śliwki mają 5 razy więcej prowitaminy A niż ich świeża postać. Zawierają też witaminę E oraz z grupy B. Ponadto są bogate w składniki odżywcze (tj. potas, wapń, żelazo, fosfor i magnez) a także błonnik.

Nadają się zarówno do słodkich deserów jak i słonych sosów do mięs lub bigosu. Można z nich też przygotować nalewkę – śliwowicę.

Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Napisz pierwszy komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Wykorzystuję pliki cookies w celu prawidłowego działania strony, korzystania z narzędzi marketingowych i analitycznych, zapewniania funkcji społecznościowych oraz systemu komentarzy. Czy akceptujesz wykorzystywanie plików cookies? Szczegóły w polityce prywatności.

    Akceptuję
    ×

    Tytuł popupa

    tytuł contentu wersja A

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean rhoncus neque ut laoreet congue. Sed pharetra dolor eu lorem ullamcorper rutrum. Vestibulum ipsum tellus, dignissim sit amet elit sed, accumsan cursus ligula. Vestibulum ullamcorper tempor risus non cursus. Curabitur in eros ex. Proin et convallis ex. Duis commodo varius erat in venenatis. Suspendisse consequat tortor lacus, at ornare libero luctus in. Maecenas et elit luctus, tempor sem sit amet, egestas dolor.

    tytuł contentu wersja B

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean rhoncus neque ut laoreet congue. Sed pharetra dolor eu lorem ullamcorper rutrum. Vestibulum ipsum tellus, dignissim sit amet elit sed, accumsan cursus ligula. Vestibulum ullamcorper tempor risus non cursus. Curabitur in eros ex. Proin et convallis ex. Duis commodo varius erat in venenatis. Suspendisse consequat tortor lacus, at ornare libero luctus in. Maecenas et elit luctus, tempor sem sit amet, egestas dolor.

    css.php