zajadam.pl

Orzechy i suszone owoce, czyli co nieco o bakaliach

Orzechy i suszone owoce, czyli co nieco o bakaliach

Bakalie to nie tylko smaczny dodatek do ciast czy deserów. Powinny stanowić stały element naszej codziennej diety. Orzechy, migdały, czy suszone owoce zawierają bowiem wiele witamin i innych składników odżywczych, a także błonnika. Dodatkowo mogą być też zdrową alternatywą dla słodyczy czy słonych przekąsek.

Bakalie – bogactwo składników odżywczych

Bakalie dostarczają naszemu organizmowi ß-karoten, witaminę E, potas, wapń, magnez, żelazo, cynk oraz fosfor. Dodatkowo warto pamiętać, że wszystkie bakalie są bardzo tuczące. Nie powinno nas to jednak zrażać do ich jedzenia. Wystarczy pamiętać o tym, żeby nie przekraczać dziennej dawki 100 kcal dostarczanej z suszonych owoców i orzechów.

Orzechy

Do tej grupy należą fistaszki, orzechy laskowe, pistacje, orzeszki piniowe, a także orzechy nerkowca. Orzechy arachidowe (fistaszki) są z tej grupy najbardziej bogate w białko. Z tego powodu doceniają je weganie. Orzechy działają też korzystnie na pamięć. Olej z nich uzyskiwany doskonale nadaje się do smażenia. Z fistaszków, ale także orzechów nerkowca robi się masło orzechowe.

Masło orzechowe

Daktyle

Jesienią można kupić świeże daktyle. W postaci suszonej są dostępne przez cały rok. Ze względu na to, że daktyle zawierają dużo cukrów prostych są polecane przede wszystkim sportowcom. W kulinariach wykorzystuje się je do produkcji mąki, miodu i przetworów, a także deserów i smoothie czy koktajli (np. Koktajl z daktyli). Syrop daktylowy może być zamiennikiem cukru. Ten rodzaj bakalii sprawdzi się też jako składnik dań typu curry.

Figi

Figi zawierają najwięcej błonnika ze wszystkich bakalii. Są też źródłem wapnia, fosforu i żelaza. W kuchni można je wykorzystać jako składnik smoothie, sałatek (Sałatka z figami, czerwoną cebulą i mozzarellą) czy kanapek.

Rodzynki

Rodzynki uzyskuje się z wysuszenia bezpestkowych winogron. Wbrew pozorom komponują się nie tylko w deserach (np. serniku), ale również na kanapkach w połączeniu z boczkiem.

Śliwki

Suszona śliwka różni się od świeżej zarówno wyglądem jak i smakiem. Także jeśli chodzi o wartości odżywcze można dostrzec różnicę. Suszone śliwki mają 5 razy więcej prowitaminy A niż ich świeża postać. Zawierają też witaminę E oraz z grupy B. Ponadto są bogate w składniki odżywcze (tj. potas, wapń, żelazo, fosfor i magnez) a także błonnik.

Nadają się zarówno do słodkich deserów jak i słonych sosów do mięs lub bigosu. Można z nich też przygotować nalewkę – śliwowicę.

Skomentuj

Zobacz również

Napisz pierwszy komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Czego szukasz?

css.php