Dzisiaj proponuję alternatywę dla tradycyjnego pesto z bazylii i orzechów piniowych. Równie zielone i równie smaczne pesto z jarmużu i orzechów włoskich. Sprawdzi się świetnie jako dodatek do makaronów czy smarowidło do kanapek.

Jarmuż zyskał miano najzdrowszych zielonych liści. Stał się nawet konkurencją dla szpinaku. A to za sprawą jego właściwości i bogatego składu. Zawiera silne przeciwutleniacze oraz jest cennym źródłem wapnia, żelaza, karotenu i witamin C i K. Jest bogaty w sulforafan (jest to związek o działaniu przeciwnowotworowym). W liściach jarmużu znajdziesz także sporo błonnika. Minusem jest trudna dostępność. Przy odrobinie szczęścia można go dostać na bazarkach, w dobrze zaopatrzonych warzywniakach czy supermarketach. Szukaj go w lodówce obok szpinaku, rukoli i innych sałat.

Czas przygotowania:

ok. 10-15 minut

Składniki

  • 300 g jarmużu
  • 3-4 ząbki czosnku
  • 1/2 szklanki orzechów włoskich – lekko uprażonych
  • 1/3 szklanki oliwy z oliwek
  • 1 łyżka soku z cytryny
  • sól, pieprz do smaku

Pesto z jarmużu

Jak przygotować pesto z jarmużu?

  1. Jarmuż przelej wrzątkiem, a następnie zimną wodą. Odłóż na durszlak do odcedzenia. Usuń twarde nerwy z liści i wrzuć do pojemnika blendera.

  2. Czosnek obierz, pokrój na mniejsze kawałki i dodaj do jarmużu.

  3. Orzechy włoskie i oliwę dodaj do pozostałych składników. Miksuj pulsacyjnie do uzyskania gładkiej konsystencji.

    Pesto z jarmużu

  4. Pesto dopraw solą, świeżo mielonym pieprzem i sokiem z cytryny. Całość miksuj dokładnie przy pomocy blendera przez chwilę, tak by smaki się połączyły.

Tak przygotowane pesto możesz przechowywać przez 2-3 dni w lodówce.