Po co komu błonnik i gdzie go znaleźć?

Błonnik jest bardzo ważnym składnikiem zbilansowanej diety. Nie zmienia tego fakt, że nie jest trawiony przez nasz organizm. Błonnik występuje przede wszystkim w roślinach. Do czego jest nam potrzebny? I gdzie go znaleźć?

Błonnik rozpuszczalny i nierozpuszczalny

Istnieją dwa rodzaje błonnika pokarmowego. Jeden rozpuszcza się w wodzie, a drugi nie. Każdy z nich inaczej działa na organizm. Błonnik nierozpuszczalny przechodzi przez cały układ pokarmowy w praktycznie niezmienionej postaci. Można powiedzieć, że działa jak „miotła”, która wymiata z organizmu niepotrzebne substancje.

Błonnik rozpuszczalny z kolei jak sama nazwa wskazuje rozpuszcza się w wodzie, a w żołądku pęcznieje rozciągając jego ściany i dając uczucie sytości. W związku z tym, że błonnik w żołądku przyjmuje postać galarety powoduje również wolniejsze wchłanianie węglowodanów.

Najczęściej obie formy błonnika występują jednocześnie, w tych samych produktach spożywczych.

W jakich produktach jest najwięcej błonnika?

Jak wiadomo każdy dzień powinien zacząć się od śniadania. Już w tym momencie można dostarczyć sobie pierwszej dziennej dawki błonnika. Wystarczy zamiast kanapki z szynką wybrać owsiankę z bakaliami i owocami (przepis). To zapewni nam uczucie sytości i energię, której tak bardzo nam potrzeba żeby dobrze rozpocząć dzień.

A w pracy, szkole, na uczelni? Jak dodać sobie energii? Świetnym i zdrowym pomysłem będzie przygotowanie sobie smoothie z jabłka, gruszki i kiwi (przepis). Wszystkie te owoce zawierają nie tylko błonnik, ale także mnóstwo potrzebnych witamin.

Uff przeżyliśmy dzień w pracy…Ale to jeszcze nie koniec dnia. Pora na obiad. Dobrym pomysłem będzie przygotowanie zapiekanki ryżowej z dynią (przepis). Jako przekąskę proponujemy np. miseczkę  suszonych owoców lub pestek słonecznika lub dyni. Minęło parę godzin, pora zjeść kolację. Może kanapkę z pełnoziarnistego pieczywa z pastą z fasoli i chanu?

Dzienne zapotrzebowanie na błonnik

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dzienne spożycie błonnika przez osobę dorosłą nie powinno przekraczać 20-40 g. Zbyt duże jego spożycie może powodować, że nasz organizm nie będzie przyswajał innych ważnych składników z pożywienia. Należy także pamiętać o tym, żeby wraz z błonnikiem dostarczać do organizmu odpowiednią ilość płynów.

Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Napisz pierwszy komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Wykorzystuję pliki cookies w celu prawidłowego działania strony, korzystania z narzędzi marketingowych i analitycznych, zapewniania funkcji społecznościowych oraz systemu komentarzy. Czy akceptujesz wykorzystywanie plików cookies? Szczegóły w polityce prywatności.

    Akceptuję
    ×

    Tytuł popupa

    tytuł contentu wersja A

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean rhoncus neque ut laoreet congue. Sed pharetra dolor eu lorem ullamcorper rutrum. Vestibulum ipsum tellus, dignissim sit amet elit sed, accumsan cursus ligula. Vestibulum ullamcorper tempor risus non cursus. Curabitur in eros ex. Proin et convallis ex. Duis commodo varius erat in venenatis. Suspendisse consequat tortor lacus, at ornare libero luctus in. Maecenas et elit luctus, tempor sem sit amet, egestas dolor.

    tytuł contentu wersja B

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean rhoncus neque ut laoreet congue. Sed pharetra dolor eu lorem ullamcorper rutrum. Vestibulum ipsum tellus, dignissim sit amet elit sed, accumsan cursus ligula. Vestibulum ullamcorper tempor risus non cursus. Curabitur in eros ex. Proin et convallis ex. Duis commodo varius erat in venenatis. Suspendisse consequat tortor lacus, at ornare libero luctus in. Maecenas et elit luctus, tempor sem sit amet, egestas dolor.

    css.php