Czy brązowy cukier jest zdrowy?

Często słyszymy, że biały cukier (podobnie jak sól czy mąka) jest trucizną. A co gdyby nie był biały? Czy wtedy byłby zdrowszy? Czyli wszystko, co musisz wiedzieć o brązowym cukrze.

Cukier cukrowi nierówny

Mówi się, że cukier brązowy jest zdrowszy od białego. To zależy jaki. W sklepach można znaleźć dwa rodzaje cukru, który jest reklamowany jako „brązowy”. Jaka jest między nimi różnica? Jeden jest rafinowany, a drugi nie. Proces rafinacji – mówiąc najprościej – to pozbawienie cukru wszystkich dodatkowych składników. Cukier rafinowany to prawie wyłącznie sacharoza! Rafinowany cukier brązowy różni się od białego wyłącznie tym, że do końcowego produktu dodaje się melasę (lub karmel), która nadaje kolor.

Lepiej więc wybrać cukier nierafinowany, który ma naturalny kolor, a dodatkowo zawiera składniki mineralne takie jak: wapń, żelazo, magnez czy potas. Nie należy go jednak traktować jako źródła tych składników. Ich zawartość jest na tyle niewielka, że na pewno nie pokryje dziennego zapotrzebowania organizmu. Cukier jest przede wszystkim źródłem węglowodanów, których w diecie nie powinno być zbyt dużo.

Skąd mam wiedzieć, który cukier wybieram?

Cukier nierafinowany jest droższy niż biały (choć właściwie nie do końca wiadomo dlaczego, skoro proces jego wytwarzania jest krótszy). Na tym bazują producenci, którzy zabarwiają rafinowany biały cukier na brązowy kolor i sprzedają go jako „zdrowszy”, a więc i droższy. (Podobnie dzieje się zresztą ze „zdrowym” ciemnym pieczywem.)
Jak więc sprawdzić, jaki cukier wybieramy? Odpowiedź na to pytanie jest prosta: Czytajmy etykiety! Producent musi na opakowaniu umieścić informację, z czego zrobiony jest cukier (buraki, trzcina cukrowa) oraz czy został on poddany procesowi rafinacji.

To jak to jest z tym cukrem?

Cukier brązowy (prawdziwy) ze względu na to, że nie jest rafinowany zawiera śladowe ilości składników mineralnych. To może sugerować, że jest zdrowszy od białego. Należy jednak mieć świadomość, że jeśli chodzi o kaloryczność to jest między nimi znikoma różnica (choć na korzyść cukru brązowego). Raczej nie będzie więc dobrym wyborem dla osób, które chcą ograniczyć ilość spożywanych kalorii.

Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Napisz pierwszy komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Wykorzystuję pliki cookies w celu prawidłowego działania strony, korzystania z narzędzi marketingowych i analitycznych, zapewniania funkcji społecznościowych oraz systemu komentarzy. Czy akceptujesz wykorzystywanie plików cookies? Szczegóły w polityce prywatności.

    Akceptuję
    ×

    Tytuł popupa

    tytuł contentu wersja A

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean rhoncus neque ut laoreet congue. Sed pharetra dolor eu lorem ullamcorper rutrum. Vestibulum ipsum tellus, dignissim sit amet elit sed, accumsan cursus ligula. Vestibulum ullamcorper tempor risus non cursus. Curabitur in eros ex. Proin et convallis ex. Duis commodo varius erat in venenatis. Suspendisse consequat tortor lacus, at ornare libero luctus in. Maecenas et elit luctus, tempor sem sit amet, egestas dolor.

    tytuł contentu wersja B

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean rhoncus neque ut laoreet congue. Sed pharetra dolor eu lorem ullamcorper rutrum. Vestibulum ipsum tellus, dignissim sit amet elit sed, accumsan cursus ligula. Vestibulum ullamcorper tempor risus non cursus. Curabitur in eros ex. Proin et convallis ex. Duis commodo varius erat in venenatis. Suspendisse consequat tortor lacus, at ornare libero luctus in. Maecenas et elit luctus, tempor sem sit amet, egestas dolor.

    css.php