oceny: 1, śr. ocena: 5
5

Nasiona chia są zaliczane do tzw. superfoods, czyli pokarmów o cudownych właściwościach. To kolejny egzotyczny produkt, który podbija serca miłośników zdrowego odżywiania. Kilka dni temu miałam okazję wypróbować ziarenka i muszę przyznać, że to świetna baza do zdrowych koktajli.

Koktajl z szałwią hiszpańską (nasionami chia) jest doskonały w smaku,  bardzo zdrowy, a do tego prosty w przygotowaniu. Nasiona chia wystarczy zalać mlekiem (po krótkim czasie zaczną żelować konsystencję), odstawić do lodówki i dorzucić ulubione dodatki – owoce, bakalie, przyprawy.

Czas przygotowania:

20 minut

Składniki koktajlu

  • 1 szklanka mleka roślinnego (250 ml)
  • 2 łyżki nasion chia
  • 1 banan
  • 1 łyżeczka miodu
  • szczypta kardamonu
  • do podania: listki świeżej mięty, kilka jagód, truskawek (mrożone, w sezonie świeże)

Koktajl chia

Wartości odżywcze

Nasiona chia – to całe bogactwo witamin i minerałów. Zawierają sporo wapnia, żelaza i białka (1 łyżka- 5% dziennego zapotrzebowania na białko). Nasiona są bogate w aminokwas tryptofan, który bierze udział w wytwarzaniu serotoniny (łagodzącej kiepskie samopoczucie) i melatoniny (regulującej sen). Chia stanowią obfite źródło kwasów tłuszczowych Omega 3 i Omega 6. Są polecane dla diabetyków, gdyż spowalniają wchłanianie cukrów i pomagają regulować ich poziom we krwi.

Mleko migdałowe – bardzo dobre dla wegan (nie zawiera żadnych składników pochodzenia zwierzęcego), osób z nietolerancją laktozy i będących na diecie (zawiera mniej kalorii niż mleko krowie). Jest także bezpieczniejsze dla chorych na cukrzycę i osób z zaburzonym poziomem cholesterolu. Nie zawiera tłuszczów nasyconych i ma mniej cukru. Migdały mają właściwości alkalizujące, dlatego mleko na ich bazie może pomóc przy wrzodach, nadkwasocie lub refluksie żołądkowo-przełykowym.

Banan dieta bogata w banany wzmacnia układ nerwowy i chroni układ krążenia. Owoce poprawiają pamięć i koncentrację. To doskonałe źródło energii – już jeden banan dziennie odżywia organizm i wspomaga jego regenerację.

Koktajl chia

Wykonanie koktajlu

  1. Końcówki banana odetnij. Owoce obierz ze skórki i pokrój na mniejsze kawałki.

  2. Wrzuć do pojemnika blendera, zalej mlekiem roślinnym (do przygotowania koktajlu wykorzystałam mleko migdałowe własnej produkcji) i dodaj łyżeczkę miodu oraz szczyptę kardamonu.

  3. Całość miksuj, aż powstanie jednolity napój.

  4. Dodaj nasionka chia, wymieszaj i pozostaw na około 10 minut. Możesz pozostawić na dłużej np. przygotować koktajl wieczorem i wstawić na noc do lodówki, by na śniadanie zajadać się koktajlem o gęstej konsystencji. Nasiona pęcznieją i dodane do płynu wiążą go w delikatną galaretkę (mają wyjątkową zdolność żelowania).

  5. Koktajl chia serwuj z owocami jagód i truskawek. Udekorowany listkami świeżej mięty.

Koktajl chia